Tuesday, November 22, 2011

Joseph Haydn: Suatu murid tertahan di London

Haydn gembira dengan London dalam kebanyakan aspek, tetapi kita mempunyai idea bahawa terdapat satu jenis murid bahawa dia adalah sempurna bersedia untuk tinggalkan apabila dia kembali ke Vienna yang dicintainya. Tetapi mungkin dia mendapati mereka di sana serta di London. Mereka tidak terhad kepada England.
Satu hari seorang bangsawan menyeru kepadanya dan menyatakan kesukaan beliau untuk muzik, berkata beliau ingin Haydn untuk memberinya beberapa pelajaran dalam komposisi pada satu-satu guinea setiap pelajaran. Haydn berjanji untuk memberi kebahagiaan kepadanya dan bertanya apabila mereka harus bermula.
'Sekali, jika anda tiada apa-apa bantahan, "kata beliau, melukis dari satu poket empat orang Haydn.
Untuk pelajaran yang pertama marilah kita memeriksa kuartet ini dan anda beritahu saya sebab-sebab beberapa modulasi dan progressions tertentu yang bertentangan dengan semua kaedah-kaedah komposisi. '


Haydn boleh menawarkan apa-apa bantahan ini. Mereka kemudiannya menetapkan untuk bekerja untuk memeriksa muzik. Beberapa tempat yang mana, apabila ditanya mengapa dia berbuat itu dan ini, Haydn hanya boleh mengatakan bahawa dia menulis untuk mendapatkan kesan yang baik.
Tetapi 'Tuhanku' tidak berpuas hati dengan apa-apa sebab dan mengisytiharkan melainkan komposer memberinya sebab yang lebih baik daripada itu bagi inovasi beliau, beliau sepatutnya mengisytiharkan mereka baik untuk apa-apa. Kemudian Haydn mencadangkan bahawa murid menulis semula muzik selepas fesyen sendiri: tetapi ini beliau enggan untuk berbuat demikian, walaupun dia terus soalan beliau, 'Bagaimana cara anda, yang bertentangan dengan peraturan semua, menjadi yang terbaik?'
Pada Haydn lalu hilang kesabaran semua dengan pengkritik yang mulia ini, dan berkata, "Aku lihat, tuanku, bahawa ia adalah anda yang begitu baik untuk memberi pengajaran kepada saya. Saya tidak mahu pelajaran anda, kerana saya merasakan bahawa saya tidak wajar mendapat penghormatan yang mempunyai sarjana seperti dirimu sendiri. Saya menyuruh kamu selamat pagi, tuanku "- dan menunjukkan orang kaya baru itu doo

No comments:

Post a Comment